Ještě já o tom rasismu

2006-11-08 15:12 napsal Lukáš Havrlant

Poznámka: Já vím, že dgx byl rychlejší, ale co se dá dělat.

Už jsme odkázal Davidův článek a hned na začátku mu vyjadřuji podporu, souhlasím s ním prakticky ve všech bodech. Zdá se mi, že poslední dobou se rasismus dostává do extrémních rozměrů, například podle tohoto článku je rasistický výrok „Opravdu obdivuji přirozený hudební talent amerických černochů“, což už je dost přitažené za vlasy. Nerad bych se dožil toho, aby mě nějaký rádoby moralista poslal do pekel za to, že jsem prohlásil „Češi jsou dobří v hokeji“ (což je prakticky stejný případ jako předchozí věta).

Je normální nemít rád bílé sousedy, když dělají kravál a nepořádek, když jsou tam ve dne v noci slyšet hádky a kdo ví co ještě. Nikdo vám neřekne ani půl slova, když na ně budete nadávat. Ovšem situace se změní ve chvíli, kdy tito sousedé jsou cikáni, budou dělat stejný nepořádek a vy budete úplně stejně nadávat. Žádný rozdíl? Jak pro koho. Já říkám, že ti sousedi dělají bordel, proto je nemám rád. Rádoby moralista řekne, že jsem zkurvenej rasista a fašista.

Češi obecně nejsou rasisti. Podívejte se třeba na SuperStar. Sledoval jsem jakž takž první dvě řady. V obou z nich se do finálových kol probojoval nějaký cizinec – arab, černoška a i cikánka. To musíme být jako češi strašliví rasisti, když jsme si je tam pustili, co? Proč se tam probojovali? Asi proto, že něco uměli a čeští diváci to dokázali ocenit a nijak extra je nezajímalo, že ta a ta je cikánka. Stačilo něco umět a hned si tito lidé získali davy.

Bohužel se obávám, že většina cikánů je na tom v tomto ohledu hůře, protože si povětšinou vytváří u veřejnosti pouze špatný obraz. Proč nejou cikáni vidět v televizi? Znám víc celebrit – černochů než celebrit – cikánů a to bych řekl, že cikánů tady bude víc. Kolik znáte cikánů v politice? Vůbec – kolik znáte cikánů, kteří pracují na nějakém všeobecně uznávaném místě? Určitě ten poměr nebude pro cikány vyznívat dobře. A teď kde je problém – jsme tak přehnaně rasističtí, že cikánům neumožníme se na tato místa dostat anebo na to cikáni prostě nemají? Dokud si bude veřejnost spojovat cikány hlavně se zničenými domy, křikem na ulicích a krádeži, nemůžeme se divit, že je tito lidé nemají rádi… Cikáni potřebují udělat také dobrý obraz (ideální jsou herci, zpěváci, ale i politici – jsou hodně na očích), špatný už mají za sebou a obávám se, že bez usilovné snahy obou stran to nepůjde. A teď se můžeme začít hádat o tom, která strana se snaží a která ne…

Související:

Linkuj.cz!

Komentáře

8. November 2006, 16:29

Úplný souhlas.

8. November 2006, 16:46

dopr. nesměšuj dvě věci – když řekneš !sousedi jsou zkurvysini protože dělaj bordel", tak to není rasismus. Když řekneš „cikání jsou zkurvysini protože dělaj bordel“ tak to prostě rasismus je. Můžeš dokonce říct „ty cikáni od vedle jsou zkurvysini protože dělaj bordel“, ale implikace něčeho na základě barvy kůže, když to není zrovna odolnost vůči slunečnímu záření je prostě rasismus. Fakt mi připadáte jako malé děti jestli tenhle rozdíl nechápete. A směšovat statistiku a sociodemografii s popularitou je také nesmysl. Znám několik cikánských celebrit (Lucie Bílá např.), existuje několik cikánských politiků, občas i relativně vysokých. Ale právě u volených funkcí je rasismus překážkou – cikán se v česku nemůže stát prezidentem či premiérem i kdyby měl svatozář a ze zadku mu padaly zlaté balvany, protože „většinová“ společnost stejně takového člověka a-priori odsoudila do role kopáče kanálů. Ano, je chyba společnosti i cikánů samotných, že naprostá většina z nich nemá dokončené základní vzdělání a že tvoří polovinu uvěžněných osob. Prvopříčina je v „cikánském“ způsobu života a rodinným poměrům ovšem na to se nabalují chyby společnosti, takže i když žije cikán v „běžných“ rodinných poměrech a v „běžné“ společnosti, tak má výrazně těžší možnosti uplatnění. Neznamená to ale, že by si cikán zasloužil nějakou zvláštní péči – protože už to samotné, že bych rozlišoval podle barvy pleti kdo si zaslouží jakou péči by bylo rasismem. Jsou i mnohé „bílé“ rodiny, které žijí v podobně neutěšených poměrech podobným způsobem života a nechce-li Stát, aby tito lidé byli v budoucnu konzumenti dávek, ale naopak donoři, pak by měl pomoci při jejich výchově (což nutně neznamená „integraci“) P.S.: kdo se diví použití slova „cikán“ na místo „rom“, tak vězte, že „rom“ je jen označení jednoho rodu cikánů, samotní cikáni si říkají „cikáni“, takže to není myšleno nijak pejorativně.

# MzK
8. November 2006, 19:23

Každý kdo se trochu odlišuje má problém. Má to těžší. Tady nejde to ty cikány. V životě to má těžší špekoun, pihatá holka, mentál, postižený, lenoch, moc hubený, moc chytrý, namyšlený, moc geniální atd. (Nechtěl jsem všude psát namyšlený(á) ale platí to pro obě pohlaví) Lidi se prostě bojí toho, co je jiné, nové, co se odlišuje od masy.

# Ly
8. November 2006, 19:33

MzK: Je to jakysi ,,umeni" vyuzit sve ,,odlisnosti" k svemu prospechu. Chci tim rict, ze to zas az takovy problem neni, byt jiny nez ostatni. I pihata holka, kdyz bude fajn, muze mit napr. u kluku uspech :) Jde zkratka o ty vnitrni hodnoty, kt. bohuzel hned nevidime a obcas nemame ani sanci je poznat. A duvod? Predsudky, hazeni vsech do jednoho pytle…

# dgx
8. November 2006, 20:58

to Noname: jediný, kdo přišel s větou „cikání jsou zkurvysini protože dělaj bordel“ jsi ty. Takže zabývej se svým nerasismes, ale neočerňuj ostatní.

8. November 2006, 21:09

noname: „Můžeš dokonce říct „ty cikáni od vedle jsou zkurvysini protože dělaj bordel“, ale implikace něčeho na základě barvy kůže (…) je prostě rasismus.“

Jediná implikace v této větě je „dělají bordel“ => „jsou zkurvysyni“. Cikáni od vedle jsou jednoduše cikáni od vedle. A tím, že nazveš cikána cikánem se přece rasismu nedopouštíš – sám ses ostatně snažil upozornit na to, že to vůbec není rasistické.

Pokud nedokážeš pochopit elementární českou větu, nenadávej ostatním do malých dětí…pokud necheš zesměšnit sebe nebo zhnusit ostatní (bohužel, já jsem zhnusen).

# numero
8. November 2006, 22:20

Jojo, já to vidím takhle. Člověk by neměl soudit druhé podle vzhledu, majetku či rodiny, ale podle toho jak spolu jednají. Jestliže je z druhé strany absolutní nezájem řešit problémy, tak je prostě někde chyba a budu s ním jednat stejně i když je to cikán, ale i když je bíly jak stěna. Ale naše společnost už má prostě jakési předsudky a těmi se řídí a tak s cikány jedná jaksi tvrději. Je to jakýsi strach. Doporučuji písničku „Mlať skinheada do hlavy“ od Divokého západu. Je to poučné.

PS: Už musím rozjet svůj blog, mít ho teď tak už o tom taky blognu :)

9. November 2006, 08:18

numero: Problém je v tom, že ty předsudky jsou založeny na skutečném chování většiny cikánské/romské menšiny. Dokud bude několik cikánů krást a naprostá většina jich žít v často polozbořených domech, těžko se průměrný člověk ubrání negativnímu dojmu, když projde takouvou částí města a uslyší pár historek…

Druhou věcí je integrace – kdysi cikáni žili odděleně někde za městem v karavanech a kočovali, dnes se stahují dovnitř a objevují výhody integrace, jako tisíckrát propírané příspěvky na cojávím. Přitom ale zůstávají na okraji společnosti, tvoří vlastní, uzavřenou komunitu, kde žijí stejným stylem jako po staletí. A jejich děti jsou v tom vychovány a pochopitelně na tom nevidí nic špatného. Z vlastních zkušeností pak mohu říct, že mezi dětmi bylo často (kromě rasismu rodiny) největším podnětem k rasismu to, že cikáni se sami izolovali.

Rozhodně nechci tvrdit, že jsou takoví všichni, znám i protipříklady. Ty ale bohužel nikdy nebudou tak vidět, a, bohužel, většina lidí kolem nás jsou jen lidé. A lidé rádi koukají na rub mince a ani je nenapadne, že má i jiné strany.

P.S.: myslím, že o tom už bylo napsáno docela dost :)

Lukáš Havrlant: zajímavý design, ale ten původní se mi líbil mnohem víc…

9. November 2006, 11:59

Dle mých chabých romistických znalostí soudím, že v komentářích došlo k mystifikaci a oprava je na místě:

  • Ne všichni Romové si říkají cikáni.
  • Není pravda, že to nemohou pochopit pejorativně.
  • Slovo Rom je v překladu člověk/muž, nejedná se o bílé slovo.
9. November 2006, 12:07

„All nigga roun' da globe talk'n bout da shit. An' I sa' hi Nigga cause am kind of nigga – Da WebNigga“

Problém české společnosti je politika a neschopnost tolerovat cizí názory.
Také šílené anticenzura – chlapi! proč ty FLAME komentáře prostě nemažete?

Tato debata nemá smysl, už od počátku, nikdo neurčil její rámec a pojmy, každý pod slovem cigáne vidí něco jiného…

BTW: Humanismus byl v renezanci, a vražda pro společenský postup byla sice trestaná ale uznávaná. Takže bych nejradši humanisty poslal do prdele nebo studovat dějiny Francie.

„Neberte to doslova“ Michal MiSHAK Gebauer – fatalista

# Roj
9. November 2006, 12:29

Zalezi na definici pojmu „rasismus“. Veta: „Opravdu obdivuji přirozený hudební talent amerických černochů“ klidne muze byt povazovana za rasistickou. Stejne tak ovsem je PRAVDIVA. Kdyz tvrdim, ze Cikani jsou JINI lide nez belosi a ti jsou zas JINI nez Vietnamci, je to PRAVDA. A rikam to s klidnym svedomim, ze je to rasismus.

Nikdy ovsem nereknu, ze nejaka rasa je menecnna. A vo tom to je.

9. November 2006, 16:18

kahi:

  • Ne všichni Romové si říkají cikáni.
  • Slovo Rom je v překladu člověk.

To znamená, že se jim vlastně nedá říkat ani jedním z těchto slov, nebo to máme zkombinovat do „Ne všichni lidé si říkají cikáni?“

9. November 2006, 16:37

[8] DeadEgghead:

zajímavý design, ale ten původní se mi líbil mnohem víc…

Mně taky :-)

[12] Roj: Svatá pravda.

# dgx
9. November 2006, 18:26

Cikani jsou JINI lide nez belosi a ti jsou zas JINI nez Vietnamci, je to PRAVDA. A rikam to s klidnym svedomim, ze je to rasismus

Ale houbelec. Rasismus není to, že mluvíme o rasách. Rasismus je, pokud určitou rasu znevýhodňuješ, poškozuješ atd. Proto je rasismus odporný.

Rasismus je, pokud někomu vykradou barák, podezřelý je Dežo a Franta a soudce automaticky odsoudí Deža.

# mart8
10. November 2006, 16:20

[2] noname: muzes prosim vyjmenovat ty vrcholne romske politiky tady v CR? nejak mi uz pamet neslouzi… diky

Komentáře jsou uzavřeny