Pro koho je určeno proc.linux.cz?

2008-07-01 14:18 napsal Lukáš Havrlant

Minule jsme dělali užitečné věci, tak dneska budeme kafrat.

Chvilkově koketuji s myšlenkou nasadit na počítač Linux. Nakonec jsem to skoro vždycky vzdal a šel jsem dělat něco zajímavého a prospěšného na Windowsech :-). Ale dneska jsem si řekl – musím se nějak donutit zkusti ten Linux. Přečtu si tedy důvody, proč bych měl Linux vyzkoušet. Heh, chuť instalovat Linux mě zase na pár okamžiků přešla. Přečtěte si to sami: Výhody operačního systému Linux. Docela by mě zajímalo, pro koho je tento seznam určen. Projdeme si to:

Moderní operační systém: Linux je moderní operační systém (OS), jehož ovládání je stejně přívětivé jako u jiných systémů a který obsahuje velké množství ovladačů pro nejrůznější standardizovaný hardware.

WinVista je také moderní operační systém, tento bod je tedy zbytečný.

Bezpečný – bez virů a spywaru: Na Linuxu není zpravidla nutné používat žádný komplikovaný zabezpečovací nebo antivirový systém.

Zde se autoři textu pravděpodobně obracejí na ty lidi, kteří zpravidla otevírají všechny přílohy v emailech, denně navštěvují hory porna (ale s příchodem redtube.com už vlastně ani na pornostránkách viry nechytnete ;-)) nebo mají počítač plný cracklých programů. Jinak nevím, kdo by ještě dnes mohl chytit vira. Za dva roky jsem na dvou počítačích (desktop a notebook) chytil pouze jednoho trojana na kolejní síti, jinak nic. Na XP používám firewall, na Vistě nepoužívám ani firewall ani antivir. Pokud bude uživatel alespoň trochu uvědomělý, jsou viry minulostí i na Windowsech (od Visty už člověk navíc defaultně nepracuje jako administrátor). Ze svého okolí vím, že problém se zabezpečením počítače mají akorát lidi, kteří mají nelegální cracklé Okna, nota bene bez SP2 a bez aktualizací. Sedm let neaktualizovaný systém a ještě se diví, že jim to blbne :-). Tento bod tedy bude stále více bezvýznamný.

Zcela ovladatelný: Linux neodesílá žádné citlivé informace bez vašeho vědomí. V naprosté většině případů systém nevyžaduje restart k projevení změn.

Koho vlastně tohle zajímá? Ani nevím, jestli mi Windows odesílá nějaké informace bez mého vědomí. Firewall na XP mi nikdy nic nezahlásil. Změny bez restartu jsou fajné, ale že by to měla být natolik zásadní výhoda, aby v tomto seznamu musela být…?

Kancelářské nástroje (Office): Mezi aplikacemi každé větší linuxové distribuce najdete kancelářský balík, tzv. office.

Na Windowsech defaultně žádný kancelářský balík není, to je pravda. Lze ale snadno doinstalovat. Tedy opět detail. Nezkušenému uživateli počítač zařizuje někdo jiný a zkušený si to tam umí doinstalovat.

Velké množství aplikací: V každé linuxové distribuci naleznete velké množství nejrůznějších aplikací – Prohlížeče internetu, přehrávače multimédií, kancelářský software, poštovní klienty, nejrůznější editory (včetně grafických i 3D), programovací nástroje (IDE, kompilátory), komunikační nástroje (ICQ, Jabber apod.), hry a další – které jsou schopny uspokojit všechny běžné potřeby při práci s počítačem. Přesto vás ale neomezuje pouze na tyto jako jediné možné, ale umožňuje vám vybrat si ty, které vám nejvíce vyhovují. Naprostá většina těchto aplikací je k dispozici zcela zdarma.

Je hezké, že nás autoři ubezpečili, že instalací Linuxu získám to, co jsem měl i na Windows. Opět nechápu, pro koho je tento bod určen. Například kterého běžného uživatele zajímá, že tam bude mít kompilátory? (Pomiňme fakt, že nikdo z nich ani neví, co to je.) Kdo kompilátor potřebuje, ví že tam je.

Variabilní a přizpůsobitelný: Linux lze výkonově i vzhledově přizpůsobit každému požadavku. Linux je možné používat na velkém množství zařízení od PDA, přes notebooky, stolní počítače až po specializované servery.

Opět další bezvýznamné chlubení. Koho by to mělo zaujmout? Pokud chci zkusit Linux na desktopu, opravdu mě nezajímá, že lze Linux použít i na serverech. Nehledě na to, že všechno z toho zvládá i Windows.

Víceuživatelský a víceúlohový: Nemusíte se přihlašovat a odhlašovat při administraci systému. Pracovat může i několik lidí najednou. Na Linuxu může existovat a pracovat velké množství uživatelů, a to i zároveň. Uživatelé mohou sdílet stejnou plochu, stejně tak jako mít svoji plochu zcela oddělenou. Při administraci systému není třeba se odhlašovat a znovu přihlašovat, i když běžně nepracujete jako administrátor. Na Linuxu může běžet zároveň velké množství aplikací od různých uživatelů.

Při vší vůli jsem vlastně nepochopil, co je tímhle bodem míněno. Pojmům „víceuživatelský“ a „víceúlohový“ příliš nerozumím. Zajímalo by mě, jak tento bod chápou lidi, kteří ví o IT ještě méně než já :-).

Vzdálená správa a použití: Na Linuxu je možné pracovat vzdáleně, a to mnoha různými způsoby.

To zní docela zajímavě. Je nějaký zásadní rozdíl mezi tímto a třeba připojením na vzdálenou plochu ve Windows?

Dostupný v češtině: Většina aplikací na vás bude mluvit česky.

No nevím, co jsem viděl Linuxy, tak většinou nebyly přeloženy úplně celé a byly tam dost chyby. U staršího Ubuntu určitě, nové jsem měl pouze anglicky, takže nevím. Každopádně Windowsy jsou v češtině celé.

Pro všechny zdarma: V podstatě všechny linuxové distribuce jsou k dispozici zdarma.

Ano, to je výhoda.

Osobně mě tento seznam spíše odradil, protože pokud bych se měl držet jen tohoto seznamu, tak jsem si zcela jistý, že bych Linuxem absolutně nic nezískal, mohl bych jenom ztratit. V podstatě mě zaujal jen ten poslední bod, a to jsem už dávno věděl. V tomto seznamu se opravdu vyskytují pouze body, které buď zájemce ubezpečují, že Linuxu má zhruba tytéž schopnosti jako Windows, ale žádný bod neupozorňuje na něco (zásadního), co by měl Linux a Windows ne. Celé mi to připomíná tu story s Aero a Berylem. Beryl existuje pod Linuxem už jistě nějaký ten čas. Ale kdy se o tom dověděl svět? Samozřejmě až ve chvíli, kdy Microsoft vyrazil s Aerem. To pak bylo na světě plno článků typu „ale to my máme už dávno a lepší!“ A zcela samozřejmě zase pozdě. Proč ty články nevznikly dřív? Stejné je to s tou stránkou proc.linux.cz.

To je na tom Linux opravdu tak špatně nebo jen nemá schopné textaře?

Linkuj.cz!

Komentáře

1. July 2008, 15:00

To bude flame. Každý zapomene, že se podivuješ nad textem popisujícím výhody a vůbec nepomlouváš linux :-) Hodně otázek je ovlivněno tím, že linux nejspíš neznáš, ale je jasné, že stejné otázky bude mít i cílovka těch stránek.

Kdokoliv je zvyklý na Windows – tak ať u nich zůstane. Jde totiž o naprosto rozdílné světy a zkušenosti i zážitky se mezi nimi těžko přenáší. Vím o tom své, linux používám na práci i zábavu hodně dlouho a Windows už neumím skoro ani ovládat.

# Mordae
1. July 2008, 16:11

Sám nevím pro koho to je. Před časem jsem si to četl a dost jsem se divil, na co že to lidi ke GNU/Linuxu lákaj. Tak tady je co já osobně shledávám killer featurami, ktere jinde nejsou tak pěkně pohromadě:

* Rychlost odpovědi. Když zrovna není přetížený systémový disk (daleko více nežli pouhým kopírováním souborů), nebo cesta k němu, tak i při úplném vytížení procesoru je systém velice rychlý.
* Inteligentní správa paměti, obecně nižší paměťová náročnost a dobré cacheování dat z disku.
* Command Line Interface (aneb příkazová řádka) ve vší své kráse. Díky readline se s ní pracuje tak pohodlně, jak je jen možné. bash jako nástroj pro skriptování a neuvěřitelné množství nástrojů, které je v něm možné používat také přijde vhod.
* ssh. To nejlepší na vzdálenou správu, co kdy kdo vymyslel. Bezpečné, s podporou RSA/DSA klíčů… přidáte-li screen, budou lidé kolem jen valit zrak.
* vim. Jsem sysadmin a také dost programuji (C, Objective-C, Java, PHP, Python, BASH,…), či jen píšu. Dělám i XHTML, CSS a občas sáhnu po LaTeXu… neznám lepší editor. Pokud si na vim zvyknete, tak jsou všechna IDE a superúžasné editory včetně PsPadu jen v cestě. Kdo neměl trpělivost dokončit vimtutor a chvilku brouzdat a hledat fígle a hlavně v něm psát, nepochopí.
* Dokumentace. Manuálové stránky (a občas i, ach jo, info stránky) jsou prostě po ruce. Pokud jste na Debianu, tak /usr/share/doc je taktéž velice dobrým zdrojem informací.
* Fluxbox, Xfce. Já osobně používám výhradně Fluxbox (správce oken). Umožňuje nadefinovat klávesové zkratky, má více ploch mezi kterými se dá velmi rychle a afektivně pohybovat a přehazovat okna a nikdy nepřekáží. Xfce je zase geniální v jednoduchosti s síle.
* apt-get, emerge, urpmi… instalace software je narozdíl od Windows pohoda. A můžete si dovolit mít stále aktuální systém bez nutnosti trávit hodinu denně kontrolou aktualizací.
* Stejné, nebo velmi podobné, prostředí na domácích routerech, serverech a desktopech. Pořádné nástroje na síťování i na desktopu (schválně, víte kolik věcí z Windows Server 2003 nejsou v XP?), což se hodí.
* Virtualizace. Vím VMware je tu taky a tak… nicméně kvm je neuvěřitelně kvalitní nástroj a v kombinaci s gvncviewer parádní způsob jak experimentovat.
* Dá se instalovat kopírováním. Schválně… na zdrojovém Debianu si pomocí debootstrap a chroot vytvoříte malý systém, spustíte tar, přesměrujete do netcat, na cílovém stroji uděláte opak a za minutu máte většinu systému kde ho potřebujete. Opakujete chroot na cílovém stroji, nastavíte zbytek (síť, hostname, grub), reboot a máte nový stroj. Celé za méně než deset minut.

Uff, je toho strašně moc…

1. July 2008, 16:30

Problém Linuxu je imho ten, že působí jako chudý příbuzný windows. Zkuste srovnat:
http://www.li­nux.org/
http://www.mi­crosoft.com/win­dows/

Linux komunita má výborné programátory, ale neschopné designery a marketéry. Jaké má Linux super vlastnosti je mainstreamu úplně šumák, rozhoduje look and feel – viz úspěch Mac OS.

Od Linuxu nejpíš odrazuje i sama komunita linuxáků, je dost militantní a neustále zdůrazňuje všechny ty systémové vychytávky Linuxu, kterým normální smrtelník nerozumí a ani nechce rozumět.

1. July 2008, 18:18

Nejsem fanda ani toho, ani onoho, ale celé je to trošku takové „Kdo chce holí bít, psa si vždycky najde“…

„…kancelářský balík není (…) lze ale snadno doinstalovat.“ – Snad koupit a nainstalovat, ne? Kolik stojí Office 2007 Standard? Nějakých osm tisíc? A co ten předinstalovaný SW? Moje čerstvá instalace Windows nedokáže ani přehrát DVD, o nějakém grafickém editoru nebo dokonce kancelářském balíku ani nemluvě.

To je tak snadné, prostě ignorovat argumenty, které se nehodí do krámu.

A velký souhlas s [3] Nillem – typičtí linuxáci absolutně nechápou přístup, znalosti a především potřeby skutečných BFU.

1. July 2008, 18:28

4. pixy:

Snad koupit a nainstalovat, ne? Kolik stojí Office 2007 Standard? Nějakých osm tisíc?

Lze snadno stáhnout a doinstalovat tentýž software, který je na Linuxech, tedy OpenOffice. (A Office „home edition“ stojí 1 500.)

Nebo je ta výhoda právě v tom, že Linux už to más „v sobě“? Případně jaké argumenty jsem ignoroval?

# Roj
1. July 2008, 19:09

Je skutecne ekvivalentni stranka pro widle napsana mnohem lepe?
Sice jsem ji nikdy nevidel a asi neuvidim, ale ty kecy na splashscreenech pri instalaci widli byly mnohem stupidnejsi.

1. July 2008, 19:12

6. Roj: Kromě toho, že to není podstatné, tak ekvivalentní by třeba mohlo být „řekněte wow“. A to už je kultovní ;-). Tato dvě slova mě nadchla víc než tady těch několik odstavců :o).

# PetrCh
1. July 2008, 20:20

Podle mne web proc.linux.cz je spíše propagační, protože ve snaze o zobecnění nemá šanci jít do detailů. Více by napověděly weby jednotlivých distribucí, ty jsou použitelné pro srovnání s webem www.mi­crosoft.com/win­dows/. Také nepůsobí tak nevraživě proti WIN, ale řeší hlavně záležitosti svých distribucí.
Kdyby někdo uvažoval o přechodu z Linuxu na WIN, asi by důvody nepřecházení popsal podobně. Používám oba systémy poměrně dlouho a srovnat je pořád neumím.

1. July 2008, 20:36

Chtěl jsem zkusit to úžasné Ubuntu a ono asi zase nic! Shame on you! :))

1. July 2008, 20:45

Predne dekuji za ohlasy k webu jehoz jsem autorem.

Toto neni ani prvni ani posledni reakce tohoto typu na web proc.linux.cz, nicemene je verejna, takze verejne pripojim stejnou odpoved, kterou posilam i jinym:
Jsem rad, ze jste dosel k zaveru, ze Linux JE srovnatelny s MS Windows. To je nejvetsi poklona jakou jsme mohli slyset. :)

Mimochodem – nikdo nikoho Linux pouzivat nenuti. Nekdo preferuje svodbodu (i v software), nekdo radeji plati, protoze na svobodu nema cas – musi vydelavat. Ale psat na propagacni stranku Linuxu, ze tento system je o filozofii a pripstupu k informacnim technologiim? Koho by to zajimalo. Vetsina lidi totiz dojde k pochopeni pojmu „svobodny software“ az dlouho po tom, co ho zacne pouzivat. Nejdriv je to pro ne „software zadarmo“. Schvalne si zkuste pro sebe jesli skutedne chapete vyznam „free software – "free“ as in „free speech,“ not as in "free beer"". Pokud ano, pak se uz zrejme holite celkem dlouho… bez urazky.

# Jenda
1. July 2008, 21:20

Při vší vůli jsem vlastně nepochopil, co je tímhle bodem míněno. Pojmům „víceuživatelský“ a „víceúlohový“ příliš nerozumím. Zajímalo by mě, jak tento bod chápou lidi, kteří ví o IT ještě méně než já :-).

Takže modelový příklad, který jsem přímo řešil:
Škola nemá moc peněz na víc samostatných počítačů a tak se koupí jedno Pentium 4 na 3GHz a 512MB RAM, narvou se do toho 4 grafické karty, připojí se 4 klávesnice a 4 myši, nastaví se a jede se – 4 žáci za cenu jednoho + 3 bazarových grafik. (Na 4 Firefoxy najednou fakt stačí to půlgigo RAM!) Někteří šli ještě dál – http://www.de­bian.postrelmov­.org/. Dokáže tohle vaše Vista?

To zní docela zajímavě. Je nějaký zásadní rozdíl mezi tímto a třeba připojením na vzdálenou plochu ve Windows?

Jo a velký :-) Zatímco ve Win se jen „připojíte“ k jedné existující ploše, na Linuxu můžete adminovat a přitom vám u počítače sedí 4 uživatelé a vzdáleně je připojeno dalších 10 a nic nepostřehnou. Linuxové ssh je strašně mocné (ale to se klikačům špatně vysvětluje) a na rozdíl od RDP můžete dělat akutní zásahy z výběhového mobilu (Siemens C72, midpssh, vyzkoušeno).

1. July 2008, 22:42

k: Víceuživatelský a víceúlohový – to si ešte nevidel ako pracuje 5 ľudí na tom istom PC v jeden moment? Veľmi zaujímavé, už len tá predstava… :)

Diskusiu som nečítal, ale ten kto raz videl linux hovorí, že nepadá a nevyťažuje tak RAMku, ale nuž to je ako keď je ktosi zástanca Nokie alebo SonyEricssonu po prípade Opery a FireFoxu, každý vie, že ten jeho je naj a nevie poriadne prečo :)

1. July 2008, 23:27

5. Timy:

Nebo je ta výhoda právě v tom, že Linux už to más „v sobě“?

No to rozhodně je! Pro každý OS existují tisíce, statisíce aplikací – placených, sharewarových, freewarových. Najít a vybrat tu vhodnou je těžké i pro zkušenějšího uživatele, pro BFU prakticky nemožné. Ze svých zkušeností můžu říct, že pro typického uživatele co není předinstalováno, to neexistuje. Většinou se najde nějaká dobrá duše, co na požádání najde a nainstaluje, co je potřeba – ale BFU sám nic nedokáže najít, stáhnout, nainstalovat. Nejen to: ani nemá potuchy, že by měl něco takového dělat, netuší, jak začít, kde a co hledat atd. Nanejvýš tak když něco potká v regálu v supermarketu.

Takový Apple dobře ví, co dělá: s tím, co vybalí z krabice s počítačem, si většina obyčejných uživatelů plně vystačí.

# Miroslav Suchý
2. July 2008, 11:14

Podle mě má tahle stránka oslovit lidi, kteří nikdy o Linuxu neslyšeli a teď si to zkusili zadat do vyhledávače případně rovnou napsali linux.cz. A druhá skupina jsou lidi, co si myslí, že Linux „je ta věc s příkazovou řádkou“. V obou případech je nutné přesvědčit dotyčného, že je možné Linux vůbec srovnávat s Windows.

Lidi, kteří nad přechodem již nějaký čas přemýšlí (jako vy) nejsou cílová skupina. Snažit se na jedné stránce a v jednom kroku přesvědčit BFU, že Linux je a) srovnatelný, b) stejně dobrý a c) dokonce v mnohém lepší by bylo příliš mnoho informací najednou a v důsledku by to bylo horší.

2. July 2008, 13:22

Jsem se nad tou stránkou bavil, když jsi ji tuhle odkázal na Twitteru. Faktem je, že má-li insider popsat věc tak, aby ji pochopil „outsider“, je to pěkný kumšt. Třeba první odstavec na http://texy.info/ vznikal asi týden – a to tak, že jsem smysl knihovny vysvětlil někomu zcela mimo obor a požádal ji, aby ho napsala sama. Tímto způsobem by bylo nejlepší udělat i stránky „Proč Linux“, ale vznikala by dlouhé měsíce a velmi namáhavě. Na druhou stranu, nebyl by pak problém ji přeložit do všech světových jazyků.

V případě Linuxu je ale celá věc ještě komplikovaná tím, že ono je docela možné, že pro běžného uživatele prostě žádné argumenty neexistují :-) (nekamentujte mě!)

2. July 2008, 13:39

13. pixy: S tím vším souhlasím, ale pak opět musím položit tu mou otázka – pro koho ta stránka je? Tento bod je především pro absolutního BFU, který stejně Linux sám instalovat nikdy nebude. Přičemž některé jiné body pro absolutní BFU nejsou.

15. David Grudl: To je pravda, taky jsem kdesi četl, jak jsi popisoval vývoj té první věty :-). Ale mohla by tam být alespoň nějaká jednotnost. Vždyť to se píše snad v každé knížce o marketingu, že zasáhnout najednou všechny vrstvy není skoro možné. Produkt má mít nějaké jasné atributy. Napadá mě: Windows – funguje tam všechno; Vista – wow; Mac – je to hezké, Linux – éééééé, příkazová řádka? Ačkoliv to už dávno není pravda, stejně mu tenhle atribut zůstal. Odliš se, nebo zemři.

2. July 2008, 13:48

10. Adam Pribyl: Jak jsem řekl o komentář výše, chtělo by to nějaké jasné atributy Linuxu. Chce to linuxové „řekněte wow“. Ale jaké, to už vám neporadím. Když občas dostanu chuť vyzkoušet Linux, většinou je to z důvodu ukrutné pomalosti Windowsů (na notebooku). Poprvé jsem instaloval Ubuntu proto, že jsem si chtěl naživo vyzkoušet Beryl. Vypadal fantasticky. Nemůžete lidi přesvědčovat tím způsobem, že na Linuxu vlastně najdou totéž co na Windows. To co mají lidi na Windows již berou jako standard. Informace o tom, že Linux taky zvládá přehrát film by měla patřit spíše do FAQ než do výhod.

# Messa
2. July 2008, 16:11

Kde každý bere tu jistotu, že Linux je podobně jako Microsoft nějaká entita (firma), která se sama od sebe snaží přesvědčovat o svých kvalitách a šířit se mezi lidi? :-) Linux je jen pár řádků kódu pod vhodnou licencí a ne pro všechny jeho uživatele je životním cílem to, aby Linux měl každý.

Už pár lidí, kteří se dozvěděli, že používám Linux, mi začalo najednou říkat, že jim to nešlo nainstalovat na notebook, že jim tam nejela wi-fi… jako kdyby šlo jenom o tohle. To je jako když přijdete za motorkářem a stěžujete si mu, že motorky jsou úplně na houby, protože mají menší kufr než auta. To je sice pravda, ale zcela mimo mísu. Nepoužívám Linux kvůli tomu, že je zdarma, ani kvůli tomu, že je v některých vlastnostech podobný Windows; vlastně naopak, používám ho kvůli tomu, že je v něčem úplně jiný než Windows. Takže když Adam Přibyl napsal, že srovnání Linuxu a Windows je největší poklona, tak se dělá špatně prozměnu mě :)

Proto jsem se trochu divil, když stránka proc.linux.cz vznikla, ale dobře, někdo chtěl vytvořit nějakou univerzálnější informační stránku. Ale ještě víc se divím reakcím ve stylu „Windows jsou dokonalá, nechápu co ti Linuxáci zase maj“ – hm, tak proč ten zájem, když jsou Windows tak dokonalá? :-) Vlastně si myslím, že nejde o nějaké Windows vs. Linux, ale o jistou nevyváženost trhu a že Linux je jenom něco, co je ve vhodnou dobu na dosah ruky.

2. July 2008, 16:18

18. Messa:

Kde každý bere tu jistotu, že Linux je podobně jako Microsoft nějaká entita (firma), která se sama od sebe snaží přesvědčovat o svých kvalitách a šířit se mezi lidi? :-)

No já ji třeba beru na stránkách proc.linux.cz s titulkem „Proč používat Linux?“ :-).

2. July 2008, 21:51

17. Timy: To je prave trochu ten problem. Kazdy clovek ma nejaky nazor co by tam byt nemelo, ale malokdo vi co by tam byt skutecne melo a vubec nejhorsi je, ze nikdo nema cas tam neco udelat.

Myslim, ze uzivatelem, pro ktereho je tato stranka urcena je ten, kdo se rozhoduje o koupi noveho PC – v soucastne dobe uz je mozne koupit nektera PC s Linuxem (Bohuzel mnohdy se jedna o pochybne instalace, coz jsme se snazili napravit apelovanim jak na prodejce, tak vyrobce, ovsem celkem bez uspechu. Nastesti se situace zlepsuje „sama“ trhem.), pripadne jsou k dispozici bez OS. Tato stranka neni o tom „Proc prejit z Windows na Linux“ – vsimnete si ze se nesnazi konfrontovat tyto dva OS. Je to dostacujici odpoved?

12. July 2008, 14:20

Já bych to viděl na ty neschopný „plniče“ textu.

13. July 2008, 11:51

Ohledně přiložených aplikací: je to výhoda když instaluju, ale pokud má uživatel nainstalovaný widle a koupených (/ukradených) několik programů, je mu to IMHO fuk.

Komentáře jsou uzavřeny