Proč mladí lidé chtějí volit komunisty?

2006-11-13 22:43 napsal Lukáš Havrlant

Dneska jsem si cestou do Olomouce koupil MF Dnes, abych se cestou neunudil xmrti a co se tam nedočtu – redaktoři udělali jakousi statistiku toho, jak se mládež (16, 17) staví k politice, konkrétně ke komunismu. Jeden výrok ve mně vzbudil docela velké obavy:

…demokracie si váží 89 procent vrstevníků, ale 11 procent z nich by bylo raději, kdyby převrat v listopadu před sedmnácti lety nepřišel.

Velice smutný výrok, zajímalo by mě, co se mládeži na tehdejší komunistické tyranii zalíbilo natolik, že by ji brali radši než současný systém. Proč proboha chtějí, aby jim vládli vrazi? Nebo snad chtějí stát frontu na banány?

Chápu, že současná bezvládní situace je poněkud ošemetná, ale přeci jen je to pořád lepší, než mít pod krkem komunistický srp kdykoliv připraven seknout. Komunismus je zlo, které mělo být vymýceno a zakázáno stejně jako nacismus. Jsou to nedemokratické ideologie, oba režimy mají na svědomí tisíce mrtvých, ani jedna ideologie nemůže v praxi fungovat, což jsme se sami mohli přesvědčit. Fašismus i nacismus staví zájmy státu nad jednotlivce – stejně jako komunismus. Fašismus i nacismus likviduje své odpůrce, ať už „otevřeně“ (zavírání lidí v lepším případě do vězení) nebo „skrytě“ (cenzura), komunismus taktéž. Komunismus je sice slabší odvar nacismu, přesto se ani náznakem nepřibližuje demokracii a svobodě.

Proč tedy mladí lidé chtějí volit komunisty? Pochopím nějaké postarší lidi, kterým je to už v zásadě jedno, ale co k tomu vede naši mládež? Možným důvodem může býti nedostatečná informovanost. Schválně – co se učíte v dějepisu? Pravěk, že? Starověk a středověk určitě taky, bezpochyby i novověk. Všechno je to jistě strašně důležité a zajímavé, naše dějepisářka říkala, že kdo nezná minulost, nemůže se poučit z chyb, které už učinili jiní a budou je dělat znova. Jistě pravda. Bohužel nevím jak vy, ale my na osmiletém gymnáziu jsme dějepis končili válkou. Po válce jsme patrně probírali důsledky druhé světové války a tím to hasne. Komunismus v Čechách? Prosím? Co by tady dělal? Nic takového jsme se ve škole neučili. 1968? Důležité datum? Proč, neučili nás to. Sametová revoluce? Prosím? Zbláznili jste se? Ve škole jsme nic takového nebrali. 1526? Jistě, znám, nástup Habsburků na Český trůn. 1212? Zlatá Bula Sicilská, to ví přece každý trouba.

Škoda, že se nejde dějepis učit „od předu“, tedy od toho nejméně vzdáleného. Co je mi do toho, že někdy v pravěku lidé stavěli mohyly, když nevím, že před sedmnácti lety proběhla v naší zemi revoluce, kdy byla z našich luhů a hájí vyplavena komunistická špína? Nevidím jediný důvod, proč bych měl dopodrobna znát dějiny Frankské říše a přitom nevědět, jak a proč se u nás dostali komunisté k moci.

Linkuj.cz!

Komentáře

14. November 2006, 00:33

To my jsme měli štěstí na dobrého dějepisáře…ten nás neučil téměř nic jiného..ale zato jsme naše důležité novoěké dějiny probírali včetně všech souvislostí.

V prvních ročnících jsme ho svorně neměli rádi :)

Horší je, že většina mladých lidí odmítá přemýšlet..o čem­koli. Můžete argumentovat kulatostí kruhu, ale když někde pochytí nějaký názor, který přijmou za svůj, nemáte šanci.

14. November 2006, 09:30

Podle mě je příčina v tom, že neexistuje žádný dokonalý režim. Ano, komunismus je špatný režim. Nacismus taky. A demokracie je zřejmě jen o něco málo lepší. Ostatní režimy jsou na tom podobně, ale dobré nejsou žádné..

Lidé totiž vidí, že dřív stáli fronty na banány a vládli jim vrazi. Ano. Jenže všichni měli práci, každý měl kde bydlet (byť to bylo někdy těsné) a nehrozilo, že je na ulici zastřelí nějaké zfetované individuum nebo člen mafie.

Navíc všechny české podniky zdánlivě fungovaly :-)

Zkus se podívat na film Loose Change 911. Je to parádní ukázka, kam se lze dostat v demokratickém režimu. Hnus, v tom si s komunismem vůbec v ničem nezadá.

Souhlasím, že komunismus, je-li zneužit (a to vždycky bude), bude zločinecký režim. Jenže demokracie není zas o tak moc lepší. Demokracie není žádná spása. Bohužel…

14. November 2006, 10:33

ježiš marja pano, vždyť je to jednoduché – ty lidi prostě vůbec netuší o co šlo. Oni ty fronty nestáli. Oni si neutírali zadek novinama a ženský nestrkaly mezi nohy vatu protože zrovna ten měsíc nebyl na žádném krámě v Praze toal. pap. a vložky. Oni nechápou co to je mít na výběr jeden druh všeho, oni nechápou že mohla být jen jedna (dvě) televize, kde se vysílaly dokumenty o sklizni obilí. Že se to neříká ve škole? Copak nějaká škola dokáže vykládat „pocity“? Maximálně se u nás probírají historické mezníky. To že budou vědět co je '48, '68 a '89 vůbec nic nezmění na tom, že nebudou chápat co je to komunismus a proč je tak špatný. V televizi se o tom také nic nedává (v čechách ani nic moc k tomu nebylo natočeno, vyjma formou komedie typu Pelíšky, což není zrovna dobrý způsob předání negativních informací). No a jestli mají doma rodiče, kteří jsou z hloubi duše komunisti, předtím často vysocí aparátníci, tak nemají kde by se negativa dozvěděli. Bude to chtít ještě tak alespoň 20 let, aby se začaly točit filmy a dokumenty podobné těm o druhé světové válce.

14. November 2006, 10:35

Na základce jsme skončili 2. světovou válkou. A na střední? Tam jsme začali Egyptem…

Věděl bych houbeles, kdybych se nekoukal na dokumenty (ČT2 rulez :o)).

btw: http://www.ces­katelevize.cz/…20:00–2­.html (dávali to včera :-))

14. November 2006, 10:37

Naopak, v televizi se toho dává hodně. Bohužel ale na méně slědované ČT2 (někdy u na ČT1).

14. November 2006, 11:10

Aleš Janda

Podle mě je příčina v tom, že neexistuje žádný dokonalý režim.

Nesouhlasím, příčina je v lidech. Dokonce bych to řekl naopak – každý řežim může být dokonalý, když všichni lidé budou chtít, aby byl dokonalý. A u komunismu tohle „chtění“ jde dost těžko.

# r3c1d1v15t
14. November 2006, 11:17

U nás na slovensku nepoznám nikoho mladého kto by chcel voliť komunistov. „Rudé zrúdy“ volia prevažne senilné babky a dedkovia, títo voliči čoskoro vymrú a komunistom odzvoní.

14. November 2006, 11:36

každý řežim může být dokonalý, když všichni lidé budou chtít, aby byl dokonalý. A u komunismu tohle „chtění“ jde dost těžko Ctu to odpredu, odzadu, ale tehle vete nejak nerozumim. Taky mi to trochu pripomina „Kdyz jeden umi to a druhy zase tohle, tak vsichni dohromady udelaji moc“. Nerekl bych, ze komunismus, tak jak jsme ho vsichni znali, byl vysledkem „chteni vsech lidi“. Navic, komunismus, ve sve prave utopicke ideologii spatny neni – jenze je to utopie. Ale kdyz vsichni budou chtit, aby byl dokonaly, bude krasne na zemi. Vlastne asi neznam ideologii, ktera by nebyla skvela, kdyby ji vsichni chteli.

14. November 2006, 13:30

Tomáš: No ano, proto bych neříkal, že žádný režim nemůže být dokonalý. Právě naopak – každý režim může být dokonalý.

Vlastne asi neznam ideologii, ktera by nebyla skvela, kdyby ji vsichni chteli.

Nacismus? Takový žid mohl stokrát chtít, ale už jen proto, že byl žid, skončil v plynu.

noname: Změní se toho hodně. Když jsme v dějepise probírali nástup fašismu a nacismu, vstávali mi na hlavě vlasy hrůzou, co se to tehdá dělo. U komunismu a u těch letopočtů cos vyjmenoval by to bylo to samé. Čert vem banány, vraždili a zavírali lidi, kteří nic neprovedli proboha (pardon, byli zavíráni z „politických důvodů“) a to už se v dějepise učí.

14. November 2006, 14:33

Dokonalost je opium lidstva.

14. November 2006, 15:35

MiSHAK: Dokonalost je Hulán :-)).

14. November 2006, 16:43
  • Pochopím nějaké postarší lidi, kterým je to už v zásadě jedno…* )

A nebo mají tolik životních zkušeností, že mohou ty režimy porovnat a pořád jim komunismu vychází jako nejlepší volba. Je to jen můj názor.

14. November 2006, 17:13

zimmi: Asi záleží na případu. Já spíš znám ty, kteří buď nevolí, protože jim je to jedno anebo volí nějaké stranu, protože jim je to jedno.

14. November 2006, 17:41

Lukáš Havrlant:…z čehož vyplývá, že Hulán je opium lidstva.

# Zdeněk Košťál
14. November 2006, 23:59

No plně souhlasím, komunismus nemůže fungovat, už jen když slyšíte definici: „je založen na ideálech bratrství a spravedlnosti“. Prostě člověk chce mít vždycky víc než ten druhý, nemůže to fungovat a taky to nefunguje. Zrovna dnes jsme v ZSV rozebírali programy jednotlivých stran a že komunisti by chtěli podporovat malé podnikatele… hmm kde se stala chyba?

15. November 2006, 00:38

Ono se stačí rozhlédnout kolem sebe… ony komunistické „pomníky“, všechny ty hlášky a divadýlka známé za totáče přetrvávají v lidech dodnes, a ani si to neuvědomujeme.

Mám kamarády, kteří by se mnou na téma komunismus polemizovali a hádali se. Jejich rodiče jsou většinou takové ty typi lidí, kteří z revoluce radost měli, na rok –89 nadávali. Dnes jsou však otráveni politickou situací a sem tam prohodí něco ve smyslu, že „ono to za těch komunistů nebylo lepší“. Dítě potom poslouchá a ve spojení s totalitními přežitky minulých dob si vytváří zcestý názor.

Co myslím těmi přežitky a divadýlky, které se zachovaly do dnes? Např. postoj dnešní společnosti ke křesťanství a vůbec kulturní úpadek. Zrovna včera jsem četl tento článek – jde v něm krásně ta autorova deformace minulých let :o)

15. November 2006, 10:01

Podľa mojich starých rodičov viem, prečo sa starým ľuďom viac páči komunizmus. S úsmevom naň spomínajú: mlieko stálo korunu (a bolo v takých sklených flaškách), zmrzlina 20 halierov, každý mal prácu… Ale oni v tom nevidia krvavý režim, len nostalgicky spomínajú na staré dobré časy.

Onedlho mám 18, ale komunistov voliť určite nebudem. Poznám však mojich rovesníkov, ktorí sú zarytý komunisti a dokonca obdivujú ludí, ako bol Stalin. Je to na smiech, alebo na plač?

15. November 2006, 10:25

Ja sa tým starým ľuďom ani nečudujem. Predstavte si, že ste desaťročia pod komunistickým psychologickým nátlakom:

  • reklamy
  • programy v televízii
  • v kuse pracujete
  • sprievody, prehliadky, umelé sviatky

Jednoducho im niet čo zazlievať, že s nimi sympatizujú. Oni jednoducho nič zlé nevideli, uskromnili sa s málom, lebo vedeli, ža sa o nich režim „postará“.

Po toľkých rokoch „vymývania mozgu“ sa nečudujte že ich stále chodia voliť.

A prečo ich volia mladí? Keď si pozerám správy v televízii, alebo pozerám investigatívno-publicistické relácie, tak aj keď s ich konaním nesúhlasím, tak trošku ich chápem. Sú jednoducho zúfalí.

# numero
16. November 2006, 17:47

Kámoš argumentoval komunisty tím, že nebyly bezdomovci a všichni měli práci. Poté co mu bylo objasněno že komunisti bezdomovce a nepracující zavírali za vykořisťování státu, pochopil že to není ta správná cesta.

20. November 2006, 10:06

No, milý přítelíčku, pomineme pravičácky laděné hlášky typu „komunistická špína“ zavánějící rétorikou Národního odporu a zaměřme se na to, proč teda ti mladí volí ty komouše. Pročpak jsi zamlčel ten skutečný důvod? Samozřejmě – neinformovanost je jedna věc – ale co kapitalismus hm??? Nenapadlo tě, že se k tomuto směru uchylují ti, kteří vidí všechnu tu bídu, lakotu a nerovnost kolem? Když vidí hladovějící dělňasy na straně jedné a buržoazii ve vilách na straně druhé?????

20. November 2006, 17:59

20. Rozezlený bolševik:

zavánějící rétorikou Národního odporu

O NO si myslím své a píšu o nich jinde.

Nenapadlo tě, že se k tomuto směru uchylují ti, kteří vidí všechnu tu bídu, lakotu a nerovnost kolem? Když vidí hladovějící dělňasy na straně jedné a buržoazii ve vilách na straně druhé?????

Ne, nenapadlo, znám jednoho antikapitalistu dokonce osobně a komunisty by opravdu nevolil. Nehledě na to, že volit komunisty, aby těm, co si něco vydělali zase všechno sebrali je taky dost velká prasárna a hnusárna.

20. November 2006, 22:56

21. Lukáš Havrlant: Ty jo Havrane, nedělej že nevíš kdo to psal… nicméně jsi mě dostal („znám jednoho antikapitalistu“). Úplně jsi mě přemočil

21. November 2006, 09:42

22. Filip: Tos byl ty? Já jsem si říkal, že Filip by nenapsal takovou prasárnu jako je pět otazníků za sebou ;-).

28. November 2006, 13:50

Kámo, mělo by tady taky zaznít, že to, co tady před rokem 89 bylo, nebyl komunismus v původním slova smyslu. Ten je jen jakousi utopickou teorií a jako takovou ji asi Marx s Engelsem zamýšleli (i když spekulovali o možnosti její realizace). To, co se bohužel demokratickou formou prosadilo v tehdejším Československu roku 1948, byl nějaký leninsko-stalinský patvar, který si z původní ideje převzal jen některá populistická hesla a přibližný skelet. Kdyby současná KSČM nenavazovala na tyhle bolševiky, ale snažila se vymyslet nový program třeba na základě aplikace původních (hlavně socialistických) myšlenek na kapitalistický řád světa (který už asi nikdo nevyvrátí), možná bych je volil:-).

28. November 2006, 17:57

24. Troppau: ono ani není podstatné, co to tady tehdá bylo. Důležité je, že to bylo špatné a že 11% mladých lidí to tady chce.

# becquerel
17. January 2007, 01:58

Bohuzel nemam cas cist vsechny prispevky, ale tenhle clanek me zaujal….. proc mladi lide chteji volit komunisty ? No asi hlavne proto, ze komunismus ve svy podstate a hlavne teoreticky vubec NENI spatny usporadani spolecnosti. Vsichni jsou si rovni, kazdej dostane praci, vsichni se budou mit stejne… a na to lidi slysi (obzvlast ti, kterym se az tak uplne nechce pracovat, coz je – priznejme si – ve veku 16 let tak nejak dost podstatna cast, mladi jsou plny idealu atd.). Ale i tak je porad komunismus jako takovej prijatelnej pro vetsinu lidi. Problem je, ze tak nezustane, lidem se prestane casem libit ze musi pracovat i za jiny (nekdo hresi na to ze nemusi makat), a po par letech se jim to prestane libit. Do tehle chvile bylo vsechno ok, ale v tenhle okamzik nastava problem. Otazka je, jestli se tomu necha volnej prubeh (v tom pripade je vsechno ok, lidi se tak rozhodli), nebo se to potlaci a nasilne se bude udrzovat totalitni stat (a tady zacinaj vsechny problemy)

Ne vsichni mladi si bohuzel uvedomuji k cemu to povede… to prave souvisi s tim, ze nejsou informovani o minulosti. I ja si matne vzpominam, ze jsem se ucil o nejakym unoru 48, kdy se u nas dostali k moci komunisti. Co bylo dal nas uz nikdo neucil (ostatne vetsina osnov dejepisu je stale z predrevolucniho obdobi, a tam nebyl zajem takovy informace ucit). Takze co se u nas delo v 50 letech jsem se musel dozvedet od dedy, kterej to na vlastni kuzi zazil, co se stalo v roce 1968 jsem se vlastne poradne dozvedel az na vejsce, a to jen z toho duvodu, ze jsem se o to sam zajimal….

V cem je teda problem ? Podle me jen v tom, ze jak na zakladkach, tak na strednich se neuci, k cemu komunismus ve svym dusledku vede…. a o tom to vsechno je…

4. February 2007, 00:33

Ještě na střední škole jsme měli profesora na občanskou výchovu, který rád vysvětloval proč se vyvarovat komunistům. Téměř pokaždé na ně něco vytáhl a my jsme tak zabili půl vyučovací hodiny :)

21. February 2007, 00:05

Timy napsal: Příčina je v lidech.

Souhlasim :). ALE. Idea komunismu je vicemene dobra vec. Problem je proste v lidech, ja komunismus neuznavam, byl mi teprve rok a 9 dni, kdyz prisla Sametova revoluce. Neuznavam ho a po tom co se tu dela ta zverstva, ho ani nechci, ale bylo by prilis jednoduche odsoudit neco kvuli parte lidi, ktera to zneuzila.

Jak uz nekdo psal o praci bylo postarano, bydleni bylo. Ted, kdo nechce pracovat nepracuje, stat mu proste ty prachy da. Je pravda, ze zivotni uroven nebyla tam kde je ted, ale neni na vine jen komunismus, ale i dobra, to se neda srovnat. Verim, ze kdyby se vlady, coby komunisti ujali spravni lide dovedli by stat vest stejne dobre jako ti dnesni sasci. Bohuzel jak si napsal, pricina je v lidech. Spolecnost pravdepodobne nikdy nebude na takove urovni, aby si mohla komunismus dovolit.

Jeste jednou pisu, ze komunismus nechci a neuznavam ho, ale za timhle si stojim.

# pixy
2. March 2007, 09:58

Jednoduché. Komunismus pracuje se závistí, což je přirozená lidská vlastnost. Vadí vám, že tamten má vilu a volvo, který vy nikdy mít nebudete? Jsme tady my! Komunismus! Tamtomu to sebereme vám všem rozdělíme. On bude mít hovno, vy sice taky, ale budete si do něj aspoň moct kopnout, do zbohatlíka bejvalýho. Volte nás, jsme tu pro vás!

16. April 2007, 11:49

29. pixy:

Žádnou válku mezi národy, žádný mír mezi třídami…

2. May 2007, 12:31

Myslím si, že dnes je ve školství, konkrétně v dějepisu, příliš málo reality. Většinu žáků nezajímá přesné datování nebo kdy se kdo s kým mohl teoreticky setkat…

Těm dětem by spíše otevřelo oči a hlavu kdyby jim někdo ukázal na videu reálné záběry.

Válku – jak to vypadá doopravdy když někdo do někoho střelí (třeba do hlavy) nebo mu ustřelí ruku a jak strašné to ve skutečnosti je. Děti jsou klamány krásnými válečnými filmy.

Pomohlo by jim kdyby jim někdo ukázal jak to vypadá když v Číně trestají nevinné.

Jak to vypadá když se někdo předávkuje a zvrací krev.

A trochu více záběrů z listopadu 89 by jim také neuškodilo…

A co opravdu ve škole dostanou? Realitu? Ne.
Knihy na křídovém papíře, krásné fotografie z války a z revoluce také nějakou tu povídačku. Hlavně aby se nám z té reality děcka nepolekala.

Z toho hnusného komunismu by měli vidět především to nejhnusnější- krev, útlak, omezení.
Politika jim ve 15 letech bohužel nic neříká…

A třeba si udělat ve škole jeden den tak jako to bylo za komunistů – „nic nesmíš, nic nemáš, a drž hubu nebo ti zmlátíme tatínka“. Pak teprve poznají co je komunismus za svinstvo.

# gofry
31. May 2007, 23:37

28. caledon Idea komunismu je vicemene dobra vec.

Nie, idea komunizmu skutočne nie je dobrá. Komunizmus (definovaný ako systém, v ktorom neexistuje súkromné vlastníctvo výrobných statkov ale všetko je vo vlastníctve štátu, respektíve všetkých) nemôže existovať z ekonomického hľadiska, pretože nedokáže vypočítať rentabilitu dvoch rôznych realizácií nejakého projektu. Rozhodovanie by muselo byť náhodné, čo by automaticky viedlo k plýtvaniu zdrojmi, nízkej produktivite a teda chudobe. Jediná možnosť, aby komunizmus mohol fungovať, je neobmedzené množstvo zdrojov, to ale zrejme nie je realistická požiadavka.

Osobne si myslím, že mladí, ktorí by volili komunistov, sa tak rozhodli preto, že ani nevedia, čo to komunizmus vlastne je a hodnotia ho len na základe toho, čo chce dosiahnúť – raj na Zemi. Ale už ich nezaujíma, ako to chce dosiahnúť ani že je to nemožné.

Komentáře jsou uzavřeny